Nakkesmerter og spændinger

Nakkesmerter og spændinger i nakke opleves typisk ved hold i nakken, piskesmæld, låsning eller stivhed i nakken, diskusprolaps, muskelspændinger, myoser, stress eller slidgigt. Hos Osteopaterne Skanderborg er vi eksperter i at finde og behandle årsagen til nakkesmerter.

De fleste mennesker oplever på et tidspunkt smerter i nakken, fx i forbindelse med et uheld, overbelastning af nakkemuskler (fx ved løft at tunge ting eller styrketræning) eller ved uhensigtsmæssige arbejdsstillinger. I mange tilfælde er smerterne kortvarige og aftager af sig selv. Men for nogle kan smerterne være tilbagevendende eller kroniske, hvilket kan være meget invaliderende. I disse tilfælde er behandling nødvendig, så årsagen til smerten kan findes og behandles.

Årsager til nakkesmerter

Der kan være mange årsager til længerevarende eller kroniske nakkesmerter. Typiske årsager er:

• Hold i nakken
  • Piskesmæld, whiplash (læs mere om piskesmæld her)
  • Låsning eller stivhed i nakken
  • Diskusprolaps
  • Muskelspændinger og myoser
  • Uhensigtsmæssige bevægelser og arbejdsstillinger
  • Slidgigt
  • Funktionelle problemer med organer (liver, galdeblære, mavesækken mm.)
  • Operationer i maveregionen
  • Åndedrætsproblemer (astma, bronkitis, lungebetændelse mm.)

Nakkeproblemer kan også medføre udstrålende smerter i arm og hånd samt spændingshovedpine og migræne (læs mere om hovedpine og migræne).

Behandling af nakkesmerter hos Osteopaterne Skanderborg

Hos Osteopaterne Skanderborg oplever vi, at mange med nakkesmerter har god effekt af osteopatisk behandling. Vi foretager altid en grundig undersøgelse af hele din krop og din livsstil for at finde årsagen til den smerte, du oplever i nakken. Vi oplever ret ofte at årsagen til smerter og spændinger i nakken ofte stammer fra brystkassen og maveregionen.

EKSEMPEL: Skyldes nakkesmerterne at en nakkehvirvel låser (hold i nakken), vil vi gå ind og kigge på om der er nogle dysfunktioner af nervesystemets forsyning til området, og behandle på evt. fund først. Herefter vil vi behandle lokalt på nakken og vurdere og behandle på uhensigtsmæssig kropsholdning.

Vi rådgiver dig desuden i hensigtsmæssige arbejdsstillinger og i træningsøvelser, som kan virke stabiliserende for muskler og sener omkring nakken.

Er du interesseret i hvad osteopati kan gøre for dig, så book online her.